

Prosím o pomoc pro sedm neslyšících dětí. Všechny tyto děti jsou od narození neslyšící. Vyrůstají v podnětném a pečujícím prostředí, všechny ovšem potřebují pomoc rozvíjet své jazykové a komunikační dovednosti v českém jazyce, ke kterému nemají sluchem přístup. Čeština je jazyk, prostřednictvím kterého se vzdělávají. Čím lépe si osvojí češtinu, získají lepší vzdělání, a tím i lepší možnosti uplatnit se v osobním i pracovním životě.
Osvojit si češtinu pro děti, které ji neslyší, je velmi náročné. Všechny děti, pro které žádám pomoc, rozvíjí mluvenou češtinu díky logopedické intervence, kterou hradí pojišťovna a na kterou pravidelně dochází. To ale zdaleka nestačí. Češtině je třeba děti vystavovat intenzívně, a to nejen prostřednictvím její mluvené formy (logopedie), ale také prostřednictvím psané formy s využitím různých vizualizačních metod. Pokud češtinu neslyší, je jim ji třeba ukazovat a zviditelňovat. Tímto způsobem mohou češtinu nabývat díky vzdělávacímu programu, který neslyšícím dětem nabízí komunitní centrum. Jedná se o jedinečný vzdělávací program zaměřený na podporu jazyka a komunikace neslyšících dětí. Pokud se povede sbírku pro každé jednotlivé dítě založit a shromáždit požadovaný obnos finančních prostředků, rodiče budou moci svým dětem zajistit specializovaný intenzívní a účinný vzdělávací program zaměřený na rozvoj jejich kompetencí v českém jazyce.
Všechny děti znám téměř od jejich narození. Již z dřívějších let znám celé jejich rodiny. Všechny děti mají neslyšící rodiče, s nimiž jsem v kontaktu dvanáct i více let. S některými rodiči jsem pracovala ve školství nebo na projektech určených pro pomoc neslyšícím lidem, některé z nich jsem dokonce sama učila. Se všemi dětmi jsem pravidelně v kontaktu jako lektorka letních příměstských táborů nebo jako lektorka – specialistka na jazyky v komunikaci neslyšících.
Péče o děti se sluchovým postižením, zejména neslyšící děti, je velmi náročná. Od rodiny vyžaduje soustavnou každodenní péči, která značně převyšuje péči o zdravé dítě. Rodiče s dětmi navštěvují pravidelně foniatrická zdravotnická zařízení, pořizují sluchadla, hradí specializované kroužky nebo pro děti zprostředkovávají speciální tlumočnické služby, aby se mohly zapojit do běžných dětských aktivit. Péče je náročná i nákladná. Navíc se jedná o rodiče, kteří sami neslyší. O tuto skutečnost je péče o děti těžší. Rodiče jsou limitovaní v sociálních kontaktech, v komunikaci se slyšícími lidmi, a tím i na poli pracovního uplatnění a výdělku.
Na pomoc dětem putuje vždy 100 % z darované částky.
Adélka je neslyšící a touží porozumět češtině, je ale potřeba, aby si význam slov dokázala představit a pochopila je
Žijeme s partnerem a našimi dvěma dětmi, Adélkou (6 let) a Adriánkem (4 roky), kteří jsou těžce sluchově postižení. My rodiče jsme také neslyšící a doma komunikujeme českým znakovým jazykem. Přesto je pro naše děti nezbytné naučit se češtinu, aby měly lepší možnosti vzdělávání a života ve slyšící společnosti.
Adélka navštěvuje mateřskou školu pro děti se sluchovým postižením a dochází také do dětského klubu, kde rozvíjí své sociální dovednosti. Ve školce se učí mluvit a vyslovovat slova, ale kvůli svému postižení nikdy nebude schopná češtinu plně slyšet. Aby si ji osvojila, musí češtinu také vidět – v její čtené a psané podobě. Češtinu se tedy učí jako druhý jazyk, s pomocí metod přizpůsobených dětem se sluchovým postižením.
Rádi bychom jí dopřáli individuální lekce s odborníky, kteří jí pomohou lépe porozumět českému jazyku. Celkové náklady na 24 lekcí v roce 2025 činí 28 800 korun. Naučí se nová slova, začne si osvojovat gramatiku a v budoucnu bude schopná číst a psát s porozuměním.
Adélka je velmi společenská a aktivní. Ráda tráví čas venku, proto ji podporujeme v různých odpoledních aktivitách. Navštěvuje skautský oddíl, dříve docházela do lesního dětského klubu, kde si užívala pobyt v přírodě. Letos se také začala věnovat plážovému volejbalu, který ji moc baví. V poslední době se stává čím dál tím zvídavější – ptá se na význam slov, která vidí kolem sebe napsaná, a zajímá ji, jak se jednotlivé znaky přepisují do psané češtiny. Doma si často vyprávíme pohádky, které ji nesmírně baví.
Každý příspěvek na její vzdělávání nám pomůže zajistit jí lepší budoucnost. Děkujeme všem, kteří nám pomohou Adélce dopřát šanci na plnohodnotné vzdělání.