

Terezku jsem poznala před necelými dvěma roky, kdy nastoupila do mé třídy. Věděla jsem, že má diagnostikovaný selektivní mutismus (poruchu řeči), měla napsaný 3. stupeň podpory, ovšem bez IVP a bez asistenta. Velmi těžko se adaptovala, naštěstí se mnou ve třídě působí asistentka. Jsem speciální pedagog a Terezka není prvním dítětem s touto diagnózou, které mám ve třídě.
Postupem času a pozorováním Terezky jsem ale začala nabývat dojmu, že nejde “pouze” o mutismus. Selhávaly veškeré naše snahy o komunikaci s Terezkou (navrhované šeptání, psaní, ukazování obrázků). Nechtěla se zapojovat do kolektivních her ani práce, byla jen pozorovatel. Mnohdy působila dojmem, že není přítomna, obtížně navazovala oční kontakt, její motorika byla těžkopádná. Ač velmi inteligentní se nezřídka projevovala jako mnohem mladší dítě, měla spoustu rigidních (zjevně pro ni uklidňujících) zlozvyků. Na Terezce je vidět, že se zapojit chce, ráda by něco řekla, udělala, ale ani přes veškerou její i naši to nejde.
Terezka nám stále více a více připadá jako dítě s autismem. Doporučily jsme tedy rodině konzultaci a diagnostiku v Nautis, která je ale pro rodiče finančně náročná. Byly bychom moc rády, kdyby byla Terezce stanovena správná diagnóza. Pak by mohla zahájit efektivní terapii a mohla by dělat pokroky v komunikaci, učení a celkovém rozvoji. Pro nás by vznikla další možnost, jak jí s pomocí terapeuta cíleně pomáhat ve škole, co jí poskytnout a jak k ní přistupovat.
Společně jsme vybrali
celou částku
7,000
Kč
Děkujeme všem!
Podrobné vyšetření v NAUTISu by mělo pomoci Terezce a jejímu okolí lépe jí porozumět a najít cestu ke komunikaci
Jsme pětičlenná rodina a Terezka je naše nejmladší. Manžel pracuje, já jsem v plném invalidním důchodu. Terezka se narodila s vývojovou vadou ledvin, jedna ledvinka už v prenatálním stádiu zakrněla a byla nefunkční. Zbylá ledvina ale také nefungovala optimálně a byly nutné tři dlouhé operace během prvního roku života, aby se ledvina stala plně funkční. Možná i tyto zážitky, které nebyly lehké ani pro nás, rodiče, mohly mít vliv na Terezčin vývoj. Už od batolecího věku se nápadně obávala vrstevníků. Nechtěla nikdy na hřiště, kde už byly malé děti. Ve školce se adaptovala náročně, nemluvila, učitelkám jen kývla ano/ne, občas něco zašeptala. Hrála si spíš vedle dětí, než s nimi.
Proto jsme už od školkového věku navštěvovali pedagogicko-psychologickou poradnu, kde jsme dostali první impuls, že Terezka má vadu komunikace - později diagnostikovaný selektivní mutismus. To znamená, že Terezka mluví jen v pro ni bezpečném prostředí, mezi "bezpečnými" lidmi. Ve školce, ve škole, u lékaře, v obchodě, ale ani s cizími dětmi nepromluví. Maximálně kývne hlavou. V poslední době se ve škole podařilo něco skvělého - Terezka začíná komunikovat s učiteli přes tabulku.
Bohudík jsme Terezku dali do školy, kde mají velký ohled a krásný přístup k nestandardním dětem. Přesto se během prvního roku školy zkušené speciální pedagožce, naší paní učitelce, zdálo, že u Terezky nejde pouze o selektivní mutismus. Viděla náznaky chování typické pro poruchy autistického spektra a navedla nás nás na organizaci Nautis, která je v diagnostice autismu a jeho hraničních projevů asi tím nejlepším, či v Česku je. Vyšetření ale stojí 7000.-, protože ho nehradí pojišťovna. Vyšetření by mělo pomoci škole i nám s tím, jak Terezku "otevřít", aby byla schopná komunikovat, a tím pádem se i plně rozvíjet jak ve škole, tak všeobecně sociálně.
Srdečně děkujeme.