

Prosím o pomoc pro Rozálku, která je od narození neslyšící. Vyrůstá v podnětném a pečujícím prostředí, potřebuje ovšem pomoc rozvíjet své jazykové a komunikační dovednosti v českém jazyce, ke kterému nemá sluchem přístup. Čeština je jazyk, prostřednictvím kterého se vzdělává. Čím lépe si osvojí češtinu, získá lepší vzdělání, a tím i lepší možnosti uplatnit se v osobním i pracovním životě.
Osvojit si češtinu pro děti, které ji neslyší, je velmi náročné. Rozálka, pro kterou žádám pomoc, rozvíjí mluvenou češtinu díky logopedické intervenci, kterou hradí pojišťovna a na kterou pravidelně dochází. To ale zdaleka nestačí. Češtině je třeba děti vystavovat intenzívně, a to nejen prostřednictvím její mluvené formy (logopedie), ale také prostřednictvím psané formy s využitím různých vizualizačních metod. Pokud češtinu neslyší, je jim ji třeba ukazovat a zviditelňovat. Tímto způsobem může Rozálka češtinu nabývat díky vzdělávacímu programu, který neslyšícím dětem nabízí komunitní centrum. Jedná se o jedinečný vzdělávací program zaměřený na podporu jazyka a komunikace neslyšících dětí. Pokud se povede shromáždit pro dívku požadovaný obnos finančních prostředků, rodiče jí budou moci zajistit specializovaný intenzívní a účinný vzdělávací program zaměřený na rozvoj jejích kompetencí v českém jazyce.
Rozálku znám téměř od jejího narození. Již z dřívějších let znám její rodinu. Má neslyšící rodiče, s nimiž jsem v kontaktu 12 let. S dívkou jsem pravidelně v kontaktu jako lektorka letních příměstských táborů, nebo jako lektorka – specialistka na jazyky v komunikaci neslyšících.
Péče o děti se sluchovým postižením, zejména neslyšící děti, je velmi náročná. Od rodiny vyžaduje soustavnou každodenní péči, která značně převyšuje péči o zdravé dítě. Rodiče s dětmi navštěvují pravidelně foniatrická zdravotnická zařízení, pořizují sluchadla, hradí specializované kroužky, nebo pro děti zprostředkovávají speciální tlumočnické služby, aby se mohly zapojit do běžných dětských aktivit. Péče je náročná i nákladná. Navíc se jedná o rodiče, kteří sami neslyší. O tuto skutečnost je péče o děti těžší. Rodiče jsou limitovaní v sociálních kontaktech, v komunikaci se slyšícími lidmi, a tím i na poli pracovního uplatnění a výdělku.
Společně jsme vybrali
celou částku
28,800
Kč
Děkujeme všem!
Rozálka se narodila jako neslyšící holčička, k tomu, aby rozvíjela své jazykové a komunikační dovednosti, jí poslouží vzdělávací program
Naše rodina žije v nižším panelovém domě. My rodiče, i obě naše děti, máme sluchové postižení. Manžel a starší dcera mají lehčí ztrátu sluchu, já a naše mladší dcera jsme od narození neslyšící. Já mám kromě sluchové vady také problémy se zrakem, o který postupně přicházím. Přesto se snažíme vést život jako každá jiná rodina. Já i manžel chodíme do práce. Manžel je povoláním řidič. Já působím jako učitelka na 1. stupni základní školy pro děti se sluchovým postižením. Společně komunikujeme mluvenou češtinou a českým znakovým jazykem.
Rozálka se narodila jako neslyšící holčička. Do 4 let měla velmi omezené možnosti, jak komunikovat. Díky kochleárnímu implantátu se teď postupně začíná učit slyšet a rozeznávat zvuky. Dnes je dceři 7 let a díky logopedické péči už říká první slova. To ale nestačí. Vývoj jazyka je u ní hodně opožděný. Teď už ale Rozálka umí písmenka české abecedy a češtinu potřebuje nejen slyšet, ale také hodně „vidět“. Díky specializovanému kurzu ji můžeme v nabývání češtiny podpořit, a to si moc přejeme.
Jako malá holčička byla Rozálka plachá a uzavřená holčička. Kromě sluchové vady se také pomaleji rozvíjela v motorice. Všechno postupně dohání. Dnes je z ní komunikativní, společenská holčička. S námi rodiči a kamarády se dorozumívá znakovým jazykem, s lehce nedoslýchavou sestrou a tatínkem začíná mluvit. Má bohatou fantazii a spoustu nápadů. Dnes by nikdo nepoznal, že začala chodit se zpožděním. Miluje pohyb, chodí na dětské tanečky a má ráda sportovní aktivity. Často tráví čas s prarodiči mimo město. Ráda jim pomáhá na zahradě. Ráda tráví čas na jejich malém hospodářství. Nebojí se zvířat, naopak si s nimi ráda hraje a ráda se o ně stará. V kolektivu přebírá vůdčí roli a rozdává role, kdo s čím a na co si bude hrát.
Pomocí různých didaktických pomůcek a motivačních her se Rozálka v kurzu seznámí s dalšími slovy. Skládá slova z písmenek. Slova slyší i vidí. Lektorka jí význam slov ukazuje na obrázcích i pomocí znaků znakového jazyka. Dcera tak chápe češtinu mnohem rychleji. Díky sbírce budeme moct Rozálce zaplatit celý cyklus specializovaného jazykového kurzu (24 individuálních lekcí). Žádáme vás tímto o pomoc s úhradou vzdělávacího programu a od srdce děkujeme.