
individuální terapie; službu poskytuje Centrum dětské ergoterapie PlaySI


Theo má rád zvířata, ale nejvíc miluje slony. Kromě slonů se mu líbí také nosorožci a hroši. Rád kouká na pohádky, skáče na matracích/trampolíně a se ségrou rádi staví domeček a hrají na honěnou.
Pracuji na pozici poradce v oddělení Aplikované behaviorální analýzy. Theodor ke mně dochází 3xtýdně na intenzivní ABA program, kde společně s ním a jeho rodiči pracujeme na jeho komplexním rozvoji. Oblasti, kterým se momentálně věnujeme, s cílem aby byl Theo co nejvíce samostatný, a nezávislý na druhých lidech jsou rozvoj komunikace, vzhledem k tomu, že má Theo potíže s výslovností a artikulací, byl mu nastaven komunikační systém pomocí znaků, který si velice rychle osvojil, porozumění řeči, tedy pokynům, se kterými se Theo dnes a denně běžně setkává ve svém životě a sebeobslužné dovednosti.
Theodor nastoupil do naší služby ve 4 letech a řada jeho dovedností při vstupu do programu nebyla na úrovni 18 měsíců neurotypického dítěte. Po více než roční intenzivní práci udělal Theo velký pokrok. Nyní se většina jeho dovedností pohybuje na úrovni 2letého dítěte. Theo je velmi motivovaný student, k jehož pokrokům napomáhá intenzivní cílená podpora odborníků a rodiny.
Společně jsme vybrali
celou částku
15,000
Kč
Děkujeme všem!
Každé slůvko, které se Theo naučí říct, výrazně zvýší kvalitu jeho života
Theodor je můj 6letý syn, který má poruchu autistického spektra kombinovanou s ADHD. Má starší sestřičku Rozárku, která je zdravá a moc mu pomáhá v jeho vývoji, protože se na ni někdy snaží "dosáhnout" nebo od ní zkrátka něco odkouká. Jsme v intenzivním ABA (Aplikovaná behaviorální analýza) programu. Osobně se snažím v behaviorismu vzdělat, proto studuji na univerzitě kurz na tzv. behaviorálního technika. ABA zásadně ovlivnila můj přístup k mateřství a nejen k němu. Jedná se o způsob pozitivní motivace, díky kterému mohou mít autisté (a nejen ti, ABA funguje i na neurotypické lidi či s jiným druhem handicapu) výraznější progres ve vývoji.
Kromě ABA programu je další světově a vědecky uznávanou metodou pro práci s PAS lidmi ergoterapie. Ergoterapie je způsob práce s tělem, kde si klient více uvědomí své tělo a koordinaci v prostoru, což lidem s PAS nabízí možnost zklidnění se. Tato metoda pracuje také se senzorickou přecitlivělostí či otupělostí, což opět má vliv na rozvoj či zklidnění (ergoterapie se doporučuje také dětem s ADHD). V minulosti jsme již 1 blok terapií v ergoterapeutickém centru PlaySI absolvovali. Theo v současné chvíli umí cca 65 znaků a cca 8 slov (verbálních, které umí říct zřetelně, aby mu všichni rozuměli). Největší progres jsem pozorovala právě v době, kdy jsme kombinovali ABA program a ergoterapii, kterou jsme již dříve uhradili ze sbírky přes Patrona dětí (za což všem moc děkuji!!!).
Všichni (a tím myslím sebe - mámu, Theovu sestřičku, ABA poradkyni, tátu, mého partnera, babičky, dědečky, paní učitelky v MŠ, atd.) usilujeme, aby Theovi bylo v jeho životě i se svým specifickým vnímáním světa dobře. Proto je u něj stále nezbytná asistence (i v jeho 6 letech má problémy s oblíkáním a další sebeobsluhou), kterou má i v MŠ, kam chodí pouze cca 2x do týdne, aby se socializoval mezi zdravými dětmi.
Vzhledem k tomu, že nabídka terapeutických procedur s PAS dětmi/lidmi je v ČR až žalostně omezená, snažíme se, aby Theo dostal v rámci možností, co největší podporu, díky které může udělat pokrok. Proto bychom se rádi vrátili k ergoterapii, i když máme ABA program. Pokud zvýšíme Theovu soběstačnost a komunikaci, nejen že se absolutně minimalizuje problémové chování (tantrum, agresivita vůči ostatním, atd.), ale i Theo bude potřebovat menší podporu od okolí. Zatím mu většinu asistence a komunikace se světem pokryju já, ale myslím, že je důležité se koukat do budoucna. Lidé s PAS se dožívají zpravidla podobného věku jako neurotypičtí. Proto chci učinit zásadní kroky již v jeho dětství, kdy je potenciál jeho progresu největší. Chtěla bych, aby se Theo jednoho dne dokázal postarat sám o sebe (byť s minimální podporou). Možná se zdá můj text jako přehnaně dramatický, ale budoucnost je jeden z největších strašáků rodičů dětí s PAS, a proto chci Theovi nabídnout opravdu vše, co by mu mohlo přispět k rozvoji. Rozhodně bych neměla zapomenout na důležitý bod - Thea pohyb moc baví, proto si ergoterapii velice užívá, a proto jsou benefity ergoterapie možná ještě větší.
Díky terapiím by se Theo uměl ještě více zklidnit, čímž by dosáhl větší koncentrace na dovednosti, které potřebuje. Zároveň se u ergoterapie stimulují dané svalové oblasti, které dítě má moc uvolněné/stažené, protože je například moc nepoužívá nebo je používá špatně (u Thea se jednoznačně jedná o mimické svaly zejména kolem pusy a oční svalstvo, aby navazoval kontakt ruka-oko, což je pro práci jakéhokoli druhu nezbytné a je až podivuhodné, kolik autistů tuto schopnost nemá). Těžko říct, jak Theův příběh dopadne, ale jisté je, že každé slůvko, které se naučí verbálně říct, výrazně zvýší kvalitu jeho života. Proto bych byla ráda, kdyby Theo mohl znovu projít cyklem terapií v PlaySI. Děkujeme předem všem laskavým dárcům.